Etiketter

onsdag 22 maj 2013

Uppsats om språk


Vi använder oss mycket av språk. Utan språk hade vi haft det mycket svårare att kommunicera. Men vi använder oss av olika typer av språk, till exempel chattspråk. Chattspråk används oftast i olika typer av chatter. Chatter som t.ex spelchatter, Facebook eller helt vanliga SMS. Chattspråk består av förkortningar. Förkortningar som t.ex LOL, BRB och AFK. Man använder sig av dessa förkortningar när man vill säga något snabbt. Om man har en konversation på internet så kan det vara svårt att skriva alla meddelanden snabbt nog, därför finns chattspråket. Folk börjar mer använda chattspråket IRL (In Real Life) för att snabbare konversationer.

Men det finns ju andra sätt att uttrycka sig också, med t.ex slang och kroppspråk. De två mest använda slangen i min åsikt är asså och ’ba. Asså är ett slang för ordet alltså, det är ett ganska onödigt ord egentligen eftersom att det inte används när vi egentligen skulle använda ordet alltså. Ordet ’ba betyder egentligen bara. Detta slang är ofta följt av kroppspråk. Kroppspråk använder man sig av när man inte riktigt vet hur man ska uttrycka sig i ord. Oftast används kroppsråk till att beskriva storleken på något, en explosion eller att förtydliga det man säger. Om man skulle lägga ihop dessa skulle man få en vanlig tonårings mening, ‘Asså jag ’ba’ och sedan hade personen visat vad den gjorde med t.ex armarna och händerna. 

Men en tonåring hade aldrig sagt detta till en förälder eller lärare. Det finns olika sociolekter, hur man pratar med vilken person. Meningen jag beskrev skulle passa in med en persons kompisar. Om man skulle säga samma sak fast till en förälder eller lärare så meningen inte ha något slang eller kroppspråk. Meningen hade antagligen blivit lite mer av , ‘Jag tände ett ljus idag’ t.ex. I sociolekterna finns även i olika dialekter. En person från t.ex Norrland hade inte pratat på samma sätt med en skånk vän än vad personen hade gjort med en vän från Norrland. 

Det finns många olika dialekter i hela Sverige. Dom mest kända är antagligen stockholmska, skånska, norrländska och göteborgska. Ibland kan det vara svårt för mig som stockholmare att förstå vissa som pratar grov skånska. Som tur är, är lundensiskan inte så grov. Jag själv tycker att dialekter är väldigt kul, speciellt med en mamma från Skåne och en pappa med familj i Norrland. Jag föddes i Stockholm, det gjorde min pappa också så båda vi pratar stockholmska. Min farmor bor i Skellefteå i Västerbotten, dit åker vi varje sommar och man hör verkligen en skillnad på dialekterna. Dialekter visar alltså var man kommer ifrån. Om man kommer från Skåne pratar man skånska, om man kommer från Stockholm pratar man stockholmska och så vidare. Det finns såklart en massa underdialekter i dialekterna, från alla olika städer i området dialekten pratas. Om man föds in till en dialekt kan det vara svårt att lära sig en ny. Jag tränar ofta på olika dialekter eftersom att jag konstant är omgiven av skånskan, en främmande dialekt för mig. Min favorit dialekt är naturligtvis stockholmskan eftersom att jag har lättast att förstå den efter som att jag växte upp med den runt mig. Den dialekt jag tycker låter roligast måste vara finlands-svenskan. Jag, min pappa och min bror brukade ibland ta en färja från Stockholm som åkte till Finland över natten. Nu för tiden kan man ta en tjugominuters färja från Helsingborg, där min pappa bor, över till Danmark. Man hör tydligt att skånskan kommer ifrån danskan. I Helsingborg pratar dom ganska grov skånska. Man hör iallafall en stor skillnad mellan helsingborgska och lundensiskan. Min familj är ganska utspridd i landet. En farbror och farmor i Norrland, tre morbröder, en moster, mormor och morfar i Skåne och en morbror i Dalarna. Dialekter finns i alla språk. Men de olika dialekterna har också olika svordomar.

Svordomar använder man sig av om man vill uttrycka sig lite extra mycket, eller om man helt enkelt slår sig. I Sverige så svär vi ganska mesigt, iallafall jämfört med andra länder. Just därför att det många som har börjat använda sig att engelskans svordomar. Man kan såklart försöka undvika att säga svårdomar genom att säga till exempel ‘himmla’ eller ‘jätte’ istället för den valda svordomen. Språk är kraftfullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar