Etiketter

fredag 28 februari 2014

Miljöarbete SV/NO/SO

Inledning:
Jag ska undersöka hur mycket el jag kan spara genom att stänga av ett grenuttag när den inte används, över 5 dagar. Det som är inkopplat som står i standby är: En dator, två dator skärmar och en förstärkare. Det som jag har inkopplat i mitt grenuttag drar totalt ungefär 13W/h (Förstärkare=8W, Skärmar=1W/st, Dator=3W). Skulle jag alltså inte vara hemma eller inte använda något på en hel dag så skulle 312W ström gå åt i onödan. Om jag använder förstärkaren i 1 timme per dag och datorn i 4 timmar per dag så skulle jag kunna spara 103,66 kWh om året ((23*365*8/1000)+(20*365*(3+1+1)/1000)). Om jag får betala cirka 1,50kr/kWh så kommer jag att kunna spara 150,49kr (1,5*103,66). 150kr är inte så mycket, men att trycka på en knapp när man ska använda något och sedan stänga av det igen är väl värt 150kr, speciellt när det bara är fyra apparater. Tänk även på att detta bara är ett enda grenuttag som inte har mycket inkopplat. Om jag skulle stänga av alla grejer i hela huset som står i standby skulle jag kunna spara ännu mer, med ett endaste knapptryck!

Bakgrundsfakta:
Att folk inte stänger av sina apparater helt är ett problem. Nästan alla elektroniska produkter som vi lämnar inkopplade i eluttag drar ström i standby. Detta är inte så värst mycket ström men det kan spara hushåll ett par hundra kronor per år om man bara stänger av allt helt när man inte använder det! Tänk dig att du skulle vara bortrest och du har inte stängt av någon av dina elförbrukande produkter helt så står dom just bara där, helt i onödan och drar energi. Några exempel på saker som drar el i standby-läge: TV, digitalbox, musikanläggning, dator, datorskärmar, instrumentförstärkare, projektorer och liknande. Två andra grejer som drar mycket el i standby är mobiltelefonladdare och laddare till laptops. Om folk skulle stänga av allt helt skulle det inte behövas lika många kraftverk som det finns idag. Man behöver inte heller något grenuttag för att stänga av något helt. Att dra ut sladden går precis lika bra som att stänga av ett grenuttag. Om man stänger av sin TV med fjärrkontrollen så går den in i standby-läge, så tryck på knappen på TV:n så stängs den av helt!

Det finns många olika energikällor som man kan använda sig av. Många är bra och förnybara, men andra är inte så miljövänliga. Den största delen av Sveriges energi kommer från olja och kärnkraftverk men en stor del kommer även från vattenkraftverk. Både kärnkraftverk och olja är dåliga för miljön och är icke förnybara. Vattenkraftverk är dock förnybar är bra för miljön. Världen har problem med att få fram energi eftersom att det inte finns mycket kvar att göra energi av. Om alla människor i hela världen hade stängt av all sin elektronik helt hade våra ändbara energikällor inte tagit slut lika snabbt. Icke förnybara energi källor är också väldigt dåliga för miljön. Om man kollar på t.ex olja så vill ju oljejättarna bygga stora borrar vid nord- och sydpolen. Om dom borrar ute i havet händer det att dom spiller ut olja på transporterna till fastlandet vilken skadar miljön enormt mycket och kostar miljarder i skadestånd.

Under de senaste åren har elektronik blivit bättre på att inte använda lite mycket el när grejerna är i standby-läge. För några år sedan drog allt i standby-läge mycket mer el än de gör idag. Det är dock fortfarande mycket med ungefär 10% av ett hushålls hela energiförbrukning.

Om dina apparater är inkopplade i ett eljack eller har laddnings bara batterier så drar dom energi i standby. Medan de flesta produkter sänker sig i el de drar i standby, så köper vi mer produkter. Vi köper hela tiden nya eldrivna produkter vilket blir mer el om man lägger ihop dom. Så om du skulle köpa ett nytt TV system med bättre standby funktion som innehåller en TV och en digitalbox så skulle det kosta mer än ditt gamla system som endast innehöll en TV som hade sämre standby.

Källor:

Om källor:
Eon: Ett elbolag. Jag har kollat på deras pris och hur mycket energi olika saker drar, jag har dock kollat på apparaterna jag har inkopplade också och dom avrundade till samma nummer. Den enda risken jag kan tänka på skulle vara om priset har ändrats sedan i juni förra året, vilket var när sidan senast uppdaterades.


Aftonbladet: En text som har mycket av den fakta jag har hört från andra ställen också. Artikeln har bra källor som t.ex Energimyndigheter och Vattenfall. Den är dock skriven 2011 så jag har inte använt mig av några nummer från denna artikel. Det står även att det är en journalist som har skrivit artikeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar